Yksilöllinen profilointi huomataan - brändää, profiloi ja menesty!

Suurin ongelma brändin rakentamisen aloittamisessa on se, että ennustetaan kuluttajan käyttäytymistä omista henkilökohtaisista lähtökohdista. Oletetaan, että edustamme kuluttajan käsityksiä, asenteita, tulotasoa ja mielenkiintoa markkinointia kohtaan. Jos tämä oletus olisi totta, henkilökohtaisten käsitysten yleistäminen ei olisi ongelma (Laakso 2003).

Laakso osuu määritelmällään hyvinkin oikeaan vielä tänäkin päivänä, vaikka hän toteaa sen kirjassaan vuonna 2003 – jo 20 vuotta sitten. Brändäys on tietenkin laaja kokonaisvaltainen kysymys ja se lähtee pohjimmiltaan liikkeelle organisaation tavasta toimia, sekä organisaation kulttuurista ja ideologiasta.

Erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä ja organisaatiossa asia koetaan usein haastavana, jotenkin se on vaikea asia ”miten ja mistä lähteä liikkeelle”. Lisäksi se koetaan kalliiksi.

Oman yrityksen, organisaation ja/tai tiimin brändäys voi kuitenkin lähteä liikkeelle pienistä asioista, kustannustehokkaasti. Aloittaa voi vaikkapa brändäämällä toimiston ja/tai liiketilan teippaamalla yhden seinän värilliseksi, kuvalla tai design -aiheella, tai hankkimalla työntekijöille tyylikkäät työvaatteet ja myyntiryhmälle toimialaan hyvin soveltuvat laadukkaat ja edustavat yhteneväiset business–vaatteet. Toimistossa oman logon, arvojen, teemojen tai sloganeiden tuominen kahvikuppeihin sekä astiastoon ja tekstiileihin muuttaa yleensä ilmettä välittömästi ja se huomataan heti henkilökunnan, asiakkaiden ja sidosryhmien silmissä –  ja takuvarmasti asia koetaan positiivisena asiana. Eikä tämä kustanna valtavia summia.

Yksilöllinen profilointi huomataan, mutta profiilituotteiden, promootiotuotteiden, kampanjatuotteiden ja liikelahjojen merkkauksiin on syytä kiinnittää erityistä huomiota, sekä suunnitella logon ja teemojen käyttö merkkauksissa huolellisesti. Jos itsellä ei ole tähän kokonaisvaltaista näkemystä, kannattaa käyttää ammattilaisten apua.

Painomenetelmiä on monenlaisia ja niiden valinta tehdään tuotteen sekä käyttötarkoituksen mukaan. Joskus myös itse tuote asettaa tiettyjä vaatimuksia painatukselle, eikä painatuksia voida aina tehdä suunnitelman mukaisesti, jolloin on tyydyttävä kompromissiin tai toisenlaiseen ratkaisuun.

Kustantaja Peter Ollen (AGI Publishin House, lainaus print&media lehden maaliskuun numerosta 2018) toteaa:

“Tekstiilien ja aaltopahvien painatukset ovat ehkä nopeiten kasvavia alueita painoalalla. Samalla kun painatus paperille on vakiintunut hieman alemmalle tasolle, näemme tekstiilien, pakkausten ja aaltopahvien digipainamista enemmän kuin koskaan ennen”.

Hyvän promootiotuotteen kruunaa aina tuotteen pakkaus ja se onkin edullinen pinta painauttaa yrityksen logo, kampanja ja/tai viestiä mediapintana. Usein unohdetaan myös tyylikkäästi oman ”corporate designin” mukainen pakkausteippi. Sekin on edullinen media- ja mainoskanava, joka viimeistelee pakkauksen. Tämä korostuu erityisesti kalliimmissa tuotteissa.

Vaate viestittää ympäristöön paljon sen käyttäjästä. Oli kyseessä sitten työvaate, messuasu, seura-asu, asiakaslahja tai mainospinta, on yhtenäisen vaatetuksen todettu monien tutkimuksien mukaan vahvistavan tiimihenkeä ja parantavan joukkueen/tiimin menestymistä.

Huolellisesti mietityt ja taidokkaasti sekä tyylillä tehdyt profiilivaatteet tulevat käyttöön varmasti myös työajan tai harrastusten ulkopuolella. Yksi More Onissa edustamamme johtavan yrityspukeutumisen ammattilaisen CLIQUE:n mallisto sisältää mm. laajan vapaa-ajan ja profiilivaatteiden malliston aina perusvaatteista teknisiin valikoimiin, unohtamatta kuluvan kauden sesongin muotia ja trendejä. Valikoiman vahvuus on ainutlaatuinen väri- ja kokovalikoima sekä miehille, naisille että lapsille.

Tekstiilituotteiden painatuksen laadun ja kestävyyden takaamiseksi käytetään eri painomenetelmiä riippuen painettavasta materiaalista. Seuraavassa muutamia esimerkkejä yleisimmistä painatusmenetelmistä:

Silkkipaino – yleisin ja edullisin, käytetään pääasiallisesti T-paitojen ja collegepuseroiden painamiseen.

Siirtokuva – käytetään lähinnä T-paitojen ja collegepuseroiden painamiseen. Tänä päivänä siirtokuvakalvoa on saatavana laaja valikoima. On kultaa, hopeaa, peilipintaa, kimallusta eri väreissä, pastellivärejä, helmiäistä ja metallihohtoa. Hyvällä design –suunnittelulla tuotteesta voidaan tehdä uniikki ja haluttu.

Brodeeraus – kirjailtu merkki mahdollistaa pienten yksityiskohtien käytön. Se voidaan tehdä suoraan tuotteeseen tai luoda kangasmerkiksi, joka voidaan prässätä tuotteeseen. Tämä on kätevää paitsi yrityksille, myös seuroille, yhdistyksille, harrasteporukoille ja tiimeille. Kangasmerkin avulla tuotteesta voi tehdä yksilöllisen. Kangasmerkkejä voidaan tehdä myös pieniä määriä ja käyttää useissa eri tuotteissa, jolloin kustannukset pysyvät alhaisina.

Embossing – tyylikäs ja hillitty kolmiulotteinen kohopainatus. Suositellaan käytettäväksi puuvilla-, polyesteri ja fleece -materiaaleissa.

Aloita yrityksesi, organisaatiosi ja tiimisi brändääminen helposti ja kustannustehokkaasti. Me More Onissa autamme mielellämme kaikissa merkkauksiin ja profilointiin sekä brändäykseen liittyvissä asioissa profiilituotteiden osalta. Tarvittaessa suunnittelemme yhdessä kanssasi näyttävän, juuri haluamasi näköisen tuote–valikoiman sinun yrityksellesi, tiimillesi tai organisaatiollesi. Pienet painatuserät hoidamme itse kustannustehokkaasti.

Näkyvää profilointia menestyville yrityksille, organisaatioille, harrastusporukoille, seuroille ja joukkueille. Ota yhteyttä, jos haluat keskustella lisää.

Olli Ilmolahti

olli.ilmolahti@moreon.fi

More On Oy

040 528 9005

Edellinen
Edellinen

Branding your business - promootiotuotteiden tämän päivän trendit

Seuraava
Seuraava

The Craft Principle