Jakotuotteen merkitystä ei kannata aliarvioida

Moni varmasti miettii onko brändätyllä ja logomerkatulla promootio-, tapahtuma- ja jakotuotteella enää vaikutusta yrityksen tunnettuuden lisäämisessä tai jopa liikevaihdon kasvattamisen näkökulmasta, digitalisaation lisääntymisen vuoksi. Totta on, että me elämme digitaalisessa maailmassa ja sosiaalisen media on tärkeä osa päivittäistä elämää. Riittääkö se, että yritys on läsnä online ja onko promootiotuotteilla enää merkitystä yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä.

Forbesin artikkelissa ”Branded Giveaways And Other Promotional Products: Do They Still Have An Inpact (Michal Wood)”, käsitellään laajemmin giweaway- ja promootiotuotteiden merkitystä yrityksen markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta. Kun markkinoijat merkittävästi keskittyvät online näkyvyyteen sekä kampanjointiin, giweaway- ja promootiotuotteiden merkitys media- ja viestintäkanavana sekä ennen kaikkea brändinrakentajana jää usein vähemmälle huomiolle.

Giveaway- ja promootiotuote on edullinen tapa markkinoida, sillä siihen painetun logon lisäksi koko tuote itsessään viestii yrityksen arvoista ja teemoista, joita halutaan korostaa. Tuotteiden suunnitteluun kannattaakin kiinnittää erityistä huomiota: onko tuotteessa riittävästi tilaa halutulle designille, viestille ja mitä ylipäätään haluamme viestiä tuotteen kautta. Tutkimustenkin mukaan laadun merkitys on kasvanut ja tämä korostuu erityisesti kestävän kehityksen näkökulmasta. Kestävää kehitystä on sekin, että tuote ei ole kertakäyttöinen, vaan se oikeasti kestää kulutusta ja käyttöä vuosikausia – näin myös yritys on esillä tuotteen kautta pitkään positiivisen mielikuvan muodossa ja erityisesti laadukkaana tuotteena, jolla on selkeä käyttötarkoitus.

Kun viime aikoina on ollut paljon puhetta esimerkiksi halpojen muovisten jakokynien sekä muovikassien aiheuttamista jätevuorista sekä ympäristöhaasteista, on syytä kysyä, voisiko edullinen giweaway- ja promootiotuote maksaa hieman enemmän ja silti olla vielä edullinen tapa viestiä yrityksen tärkeistä arvoista. Esimerkiksi hyvälaatuinen kynä ja kangaskassi kestävät käytössä vuosikausia. Lisäksi erityisesti kangaskassin kohdalla, joka sekin voi muuten olla orgaanisesta puuvillasta valmistettu kestävän kehityksen kassi, on paljon ”painopintaa”, johon voidaan suunnitella tyylikäs design ja haluttu viesti. Usein nämä hyvälaatuiset kangaskassit päätyvätkin kotiin saakka esimerkiksi kauppakasseiksi, ovat pitkään käytössä ja muutkin näkevät tuotteen ”kaduilla ja toreilla”.

Tuo viestisi esille – jätä muistijälkiä kohtaamisiin

Tutkimusten mukaan (study by the Advertising Speciality Institute ASI) useimmat giweaway- ja promootituotteen saanut henkilö käyttää ja pitää tuotetta vähintään kahdeksan kuukauden ajan. Kynän kohdalla käyttöaika on vielä huomattavasti pidempi, yli puolitoista vuotta. Tällä on iso merkitys, jos tätä vertaa esimerkiksi pop-up mainokseen verkkosivulla, joilla toki molemmilla on iso oma merkityksensä ja roolinsa. Kun giweaway- ja promootiotuote on käytössä, sen näkevät muutkin.

Henkilöt, jotka saavat giweawayn tai muun promootiotuotteen, antavat sen mielellään eteenpäin ja toimivat näin ollen tietyllä tavalla, tässä tapauksessa yrityksen ”ambassadorina”, viestin viejänä. ASI:n tutkimuksen mukaan noin 63 % tuotteen saajista Pohjois-Amerikassa, antoivat tuotteen edelleen eteenpäin.

Suurin osa promootiotuotteen saajista kokevat yrityksen ja yrityksen viestin positiivisesti, saadessaan tuotteen. Promootiotuotteen avulla yrityksen tunnettuus kasvaa ja sitä kautta sillä on vaikutusta myös osaltaan yrityksen liikevaihdon kasvuun ja parempiin tuloksiin koko markkinointi mixin näkökulmasta. Promootiotuotteilla on oma tärkeä merkityksensä, yrityksen brändiä rakennettaessa.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä meihin More Oniin.

Edellinen
Edellinen

Pienillä asioilla hyvää oloa

Seuraava
Seuraava

Suomalainen design ja kestävä kehitys