Mikä ihmeen T-paita - maailman vanhin mediakanava?
T-paita – maailman yksi merkittävimmistä mainoskanavista ja vaikuttajista, on ollut käytössä ja hyödynnettävissä jo yli 100 vuotta. Sana ”T-shirt” ilmestyi olemassa olevien tietojen mukaan 1920-luvulla ensimmäistä kertaa printattuun muotoon F. Scott Fitzgeraldin romaanissa ”Side of Paradise”. Kirja tarkastelee ensimmäisen maailmansodan jälkeisen nuorison elämää ja moraalia.
T-paita ei ole mainosvälineenä “mennen talven lumia”. T-paidalla on edelleen merkittävä rooli vaikuttajana, viestin välittäjänä ja brändin rakentajana.
Vierailin joitakin vuosia sitten Fashion and Textile Museumissa, Bermondsey Streetillä, Lontoossa. Silmäni avautuivat T-paidan merkityksestä, ei pelkästään brändin rakentajana mainos- ja kampanjavälineenä, vaan myös T-paidan roolista poliittisen ja/tai persoonallisen viestin välittäjänä. Monien rauhaan, luontoon ja ympäristöön liittyvien kampanjoiden yksi tärkeimmistä mediakanavista on useasti ollut T-paita, joista on sittemmin tullut jopa keräilytuotteita.
Musiikkialalla T-paidan merkitys on edelleen merkittävä, osana fanikulttuuria ja fanikulttuurin rakentajana. Luxus brändit ovat aina rakastaneet T-paitaa viestin viejänä ja brändin rakentajana. On sitten kysymyksessä luxus brändin pelkkä logo tai hienostunut, upea visuaalinen ilme, luxus brändin T-paidan hinta saattaa nousta hyvinkin korkeaksi.
Musiikkialalla yksi legendaarisimmista esimerkeistä on Beatlesin T-paidat jo 1960-luvulta, joita tuotettiin bändin jäsenten lisäksi myös yksittäisistä kappaleista ja levyalbumeista.
Vuonna 1948 T-paitaa käytettiin ensimmäistä kertaa poliittisen kampanjan ”työkaluna” New Yorkin pormestarin Thomas E. Dewey´n presidentinvaalikampanjassa (”Dew-it-with- DEWEY”).
Elokuvassa ”A Streetcar Named Desire” elokuvanäyttelijä Marlon Brando toi valkokankaalle klassisen valkoisen T-paidan. Urheilun puolella Brittien olympiaurheilijoiden varustukseen kuuluivat 1968 T-paita ja Brittihallitus käytti T-paitaa ensimmäisessä anti-smoking kampanjassa ”WE DON´T SMOKE” T-paitoja.
Matkailualalla yksi legendaarisimmista kampanjoista on ollut New York City kampanja vuonna 1977. Kadut olivat tuolloin likaisia ja rikollisuus kukoisti kaupungissa.
Viranomaiset päättivät investoida mainoskampanjaan ja lisätä vuoropuhelua asukkaiden kanssa sekä lisätä kaupungin vetovoimaa turistien houkuttelemiseksi kaupunkiin, siistimällä kaupunkia ja nostamalla yksinkertaisen teeman esiin. Tämän johdosta Milton Glaser, art director, loi legendaarista kolme mustaa kirjainta ja punaisen sydämen: ”I love NY”. Tämän logon kanssa valkoisesta T-paidasta syntyi matkamuistotuote ”must-have-item”, joka on sittemmin levinnyt ympäri maailmaa.
Glaser muuten antoi logon käyttöoikeudet kaupungille veloituksetta, eikä varmaankaan osannut odottaa minkälainen kaupallinen menestys tästä sloganista ja logosta syntyy.
Kestävä kehitys, orgaaninen luomupuuvilla sekä reilu kauppa ovat tänä päivänä MUST! Tanskalainen perheyritys Neutral® on yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka alkoi kiinnittämään erityistä huomioita puuvillapelloilla ja tehtailla työskentelevien ihmisten palkkoihin, työolosuhteisiin, kemikaalien käyttämiseen puuvilla pelloilla, jäteveden puhdistamiseen sekä uusiutuvan energian käyttämiseen puuvilla tiloilla ja vaatetehtaissa, joissa puuvillasta valmistetaan T-paitoja, huppareita ja vaatteita.
Monista kaupallisista logoista ja brändeistä on syntynyt, osittain T-paidan avulla, menestystarinoita ja sitä kautta T-paidoista keräilykappaleita.
T-paita elää ja voi viestinviejänä sekä mediakanavana hyvin tänäkin päivänä. Nyt tärkeinä arvoina ovat kestävä kehitys, orgaaninen puuvilla sekä Fair Trade. Nykyään muuten saatujen tietojen mukaan T-paidan keskihinta on noin 20 eur, joten se on varsin edullinen PR-tuote, viestin viejä ja brandin rakentaja yrityksille ja organisaatioille.
More On panostaa kestävään kehityksen tuotteisiin sekä orgaaniseen puuvillaan Fair Trade –periaatteilla. Tuotteet ovat hyvälaatuisia ja niitä on kemikaalivapaina miellyttävä pitää päällä.
More Onin pääyhteistyökumppaneista erityisesti ruotsalainen pörssiyhtiö Newwave (tuotebrändit mm. Craft, Clique, Cutter&Buck, Cottowear, James Harvest, Tenson jne.) sekä tanskalainen Neutral®, ovat voimakkaasti panostaneet kestävän kehityksen tuotteisiin, vihreisiin arvoihin, luomupuuvillaan, reiluun kauppaan sekä eettisesti tärkeisiin arvoihin.
Viime vuosien kehitys paino- ja merkkausprosesseissa, tekniikoissa sekä laitteistoissa, erityisesti digitaalisen kehityksen ansiosta on mahdollistanut sen, että pystymme toimittamaan pieniäkin määriä (yksittäisistä tuotteista pieniin eriin täysin räätälöitynä) tuotteita erilaisilla merkkauksilla – olkoon sitten kysymys tärkeästä viestistä, teemasta, yrityksen, yhteisön ja/tai organisaation logosta. Tällä hetkellä valikoimissamme on yli 1000 tuotteita, jotka voidaan lähes täysin räätälöidä asiakkaan toivomusten mukaisesti, omalla visuaalisella ilmeellä ja väreillä.
Suunnittelemme yhdessä yhteistyökumppaneidemme ja huippuammattilaisten kanssa vaatteisiin sekä PR- ja kampanjatuotteisiin erityismerkkauksia sekä logoja eri teemojen ja viestien kera.
Kiinnostuitko? Kysy lisää tai pyydä tarjous, moreon@moreon.fi, 09 6844 9920. Palvelemme sinua 30-vuoden kokemuksella, nopeasti ja laadukkaasti.
More On Oy - Branding Your Business!
Olli Ilmolahti