On totta, että tietokoneet, kosketusnäytöt, tabletit ja älypuhelimet ovat monessa mielessä ja tilanteessa syrjäyttäneet perinteisen kynän, sekä laajemmin ajatellen myös ”writing instruments” eli kynätarvikkeet. Totta on kuitenkin, että moderni teknologia ei tule koskaan täysin syrjäyttämään kyniä ja kynätarvikkeita, koska on paljon sellaisia tilanteita joissa kynää ja paperia edelleen tarvitaan ja halutaan käyttää.
Kynien ja kynätarvikkeiden markkinan arvioidaan olevan vuoden 2025 lopussa 24 miljardia dollaria ja myynnin kasvu on keskimäärin 3,3 % vuosina 2017-2025 (Global Market Research Report Overview on Writing Instruments, http://www.persistencemarketresearch.com/market-research/writing-instruments-market.asp). Kaiken kaikkiaan puhutaan siis isosta markkinasta.
Promootiotuotteiden, kuten T-paitojen, vapaa-ajan tuotteiden sekä teknisten ja digitaalisten tuotteiden kysyntä heijastuu myös kynien ja kynätarvikkeiden markkinaan positiivisesti tulevien vuosien aikana.
Kynät promootiotuotteina voidaan jakaa halpoihin ”massajakotuotteisiin”, joiden hinta lähtee kymmenistä senteistä lähemmäksi yhden euron hintaa, edullisiin jakotuotteisiin, joiden hinta on 1,5 €-20 €, sekä allekirjoituskyniin, joiden hinta voi olla jopa yli 150 €. Kynät ovat edelleen yksi suosituimmista promootiotuotteista, jos kyniä verrataan esimerkiksi T-paitoihin tai muihin vastaaviin promootiotuotteisiin. Eikä ihme, onhan se edullinen ja mainio mediakanava ja brändin rakentaja yrityksille, organisaatioille ja yhteisöille.
On arvioitu, ja monien tutkimustenkin mukaan todettu, että kynä on edelleen mieluisa promootiotuote sen saajalle. Kynää käytetään keskimäärin kahdeksan kuukautta, joskus jopa vuosiakin. Jo tämänkin perusteella kynän mainosarvo ja merkitys yrityksen brändin rakentajana on merkittävä. Kynä ja kynän kotelo on yksi mediakanava muiden joukossa.
Kynän rooli yrityksen, organisaation tai yhteisön promootiotuotteena on muuttunut viime vuosina. Nykyään promootiotuotteisiin panostetaan ja organisaatiot pyrkivät tarjoamaan innovatiivisempia, laadukkaampia sekä hieman kalliimpia kyniä promootio- ja jakotuotteiksi: kynät voidaan tehdä yrityksen omalla tai omilla väreillä, musteen väriä voidaan vaihtaa, kynän muoto ja pinnoite voi vaihdella, kynän klipit voidaan kustomoida ja kynän eri osien värejä voidaan muuttaa. Kynän osia voidaan vaihtaa ja kynä voi olla myös monikäyttöinen, jolloin samassa kynässä on yhdistettynä esimerkiksi lyijytäytekynä, kuulakärkikynä, korostusväri sekä ”touch point”. Yksi merkittävä ja kasvava trendi on kynien kierrätettävyys.
Merkkausteknologia on kehittynyt digitaalisen merkkauksen myötä huomattavasi. Tämä luo yrityksille uusia mahdollisuuksia, sillä kyniin voidaan tänä päivänä tehdä edullisesti erilaisia ”ympärimerkkauksia” sekä sloganeita eri väreillä. Sama koskee kynän koteloita, joihin voidaan edullisesti painaa vaikkapa yrityksen kampanja tai tuoda esiin yrityksen arvot. Voidaan myös luoda joulukyniä, tapahtumakyniä, kongressi- tai seminaarikyniä jne.
Mekin More Onissa panostamme laadukkaisiin promootiokyniin, teemme design suunnittelua yhdessä edustamiemme valmistajien kanssa ja luomme tarvittaessa näytekyniä .
Kynällä on väliä brändinrakentajana – kynällä muistat, kynällä näyt ja kynällä välität. Ota yhteyttä, jos haluat keskustella lisää.
Olli Ilmolahti
More On Oy
040 528 9005
Great!