Monelle todennäköisesti haastava kysymys on mitä antaisin liikelahjaksi ja mikä olisi mieluista liikelahja, jonka tärkeä rooli on rakentaa yrityksen ja organisaation brändiä sekä lisätä tunnettavuutta. Lisäksi se ei välttämättä saa maksaa liikaa.
Incentive Magazinen vuonna 2017 tehdyn amerikkalaistutkimuksen mukaan 77,4 % vastaajista kertoi, että liikelahjat ovat tärkeä osa yrityksen palkkio- ja kannustusohjelmaa, sekä markkinointia. Tärkein kohderyhmä olivat yrityksen asiakkaat (66,4 %) ja työntekijät (59,7 %). Lähes kolmannes käytti liikelahjoihin rahaa vähemmän kuin 25 USD per liikelahjan saaja. Lisäksi 25,9 % vastaajista käytti liikelahjoihin enemmän rahaa kuin edellisenä vuonna ja vastaavasti 16,4 % yrityksistä käytti raahaa vähemmän kuin vuonna 2016.
Saman tutkimuksen mukaan lahjakortit olivat yritysten suosituimpia liikelahjoja (59,6 %). Toiseksi suosituimpia liikelahjoja olivat toimistotarvikkeet (44,4 %). Lisäksi suosittuja lahjoja olivat viini- ja kynälahjat (n. 25 %) sekä nahkatuotteet (16,2 %). Kynistä on usein sanottu, että varsinkaan halvat ja huonolaatuiset muovikynät, nk. jakokynät eivät ole mieluisia liikelahjoja, mutta laadukas kuulakärki- tai täytekynä on saajalleen mieluisa lahja, jota säilytetään vuosia ja käytetään paljon. Suuri merkitys on promootio- ja liikelahjatuotteen pakkauksella sekä merkkauksella.
Miten siis erottautua joukosta?
Ainakin antamalla liikelahjaksi tai kampanja- ja tapahtumatuotteeksi jotakin uutta, innovatiivista ja erilaista. Viime aikoina trendinä ovat olleet nk. tekniset ja digitaaliset tuotteet. Tästä tuoteryhmästä löytyykin visuaalisesti näyttäviä tuotteita, joita me kaikki tarvitsemme jokapäiväisessä työssämme. Myös outdoor -, matkustus- ja vapaa-ajan tuotteita arvostetaan, varsinkin kun ne ovat hyvälaatuisia ja käytössä miellyttäviä.
Mikä voisi olla hyvä liikelahja, kampanja- tai tapahtumatuote?
Branding Your Business. Luonnollisesti liikelahjan tulee tukea yrityksen visuaalista ilmettä, arvomaailmaa ja laatukuvaa. Liikelahja kannattaa suunnitella ja miettiä tarkasti: kenelle liikelahjaa ollaan antamassa, mitä liikelahjalla halutaan viestiä, miten se muistuttaa ja tuo mieleen liikelahjan antajan. Sen täytyy myös olla trendikäs ja toisaalta ehkä ajatonkin, laadun tulee olla hyvä ja jossain määrin sen pitäisi myös olla persoonallinen. Liikelahjaan on aina hyvä liittää mukaan tarina sekä persoonallinen ja ystävällinen tervehdys.
Useimmissa tapauksissa on hyvä asia, että yrityksen logo ei korostu liikaa, jotta liikelahjan saaja käyttää lahjaa mielellään myös vapaa-aikana. Me More Onissa mietimme ja kehitämme jatkuvasti innovatiivisia uusia tuotteita, niiden merkkauksia ja pakkauksia, jotta asiakkaamme voisivat parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää tarjoamiamme tuotteita oman brändin rakentamisessa.
Ota yhteyttä, jos haluat keskustella lisää.
Olli Ilmolahti
More On Oy
040 528 9005