+358 9 6844 9920 moreon@moreon.fi

KIRJOITTAMISEN JUHLAA JA KYNÄKULTTUURIA

Kuulin uutisen, että kaunokirjoitusta ei enää opeteta koulussa. Digitaalisuus menee edelle, mutta varmasti jossakin vaiheessa kirjoittaminen, kaunokirjoittaminen sekä kalligrafia tulee olemaan trendi – kaiken digitaalisuuden keskellä.               Aurora, jo lähes sata vuotta vanha yritys, joka valmisti ensimmäiset mustetäytekynät lähes sata vuotta sitten, on harvoja eurooppalaisia tehtaita, jonka tuotanto on edelleen Italian Torinossa ja jossa käsityötaito on arvossaan. Lähes kaikki maailman kynäbrändit ovat vieneet ja ulkoistaneet tuotannon Kiinaan.               Perinteitä jo sadan vuoden takaa Aurora on kuuluisa italialaisesta huippudesignista. Laadukkaimmat ja arvokkaimmat täytekynien terät tehdään edelleen käsityönä Italiassa. Täytekynien terät ovat tarkkaa työtä, valmistetaan kullasta ja hopeasta. Harva meistä tietää, että ennen kuin täytekynän terä on valmis, sitä on testattu ja sillä on kirjoitettu 8000 metriä eli kahdeksan kilometriä. Tämä on yksi syy, miksi laadukkaalla täytekynällä on ilo kirjoittaa – se ei suttaa ja oman kirjottamisen laatu paranee. Harva myös tietää, että täytekynää ei pitäisi lainata kaverille, koska muutaman viikon kirjoittamisen jälkeen laadukas täytekynä oppii kirjoittajansa tyylin ja tavan kirjoittaa. Silloin kynä on parhaimmillaan ja optimoi kirjottajalle uskomattoman hienon ja kevyen kirjoituselämyksen, vähättelemättä kuulakärkikynää. Officina della Scrttura Torinossa Olin hiljattain Torinossa ja sain tutustua Auroran tehtaan yhteydessä olevaan vuosi sitten avattuun Auroran ”writing instruments” museoon, Officina della Scrittura, Sign and Writing Museum. Museon on perustanut ja rahoittanut Auroran omistajaperhe, CEO, President, Mr. Cesare Verona. Museo on perustettu kaupallisista lähtökohdista, mutta se ei ole kaupallinen museo, vaan esittelee laajasti kirjoittamisen historiaa ja kulttuuria puolueettomasti, eikä vain Auroran ja Auroran tuotteiden näkökulmasta. Tällä tavoin Cesare Verona haluaa kunnioittaa kirjoittamisen historiaa ja kulttuuria, sekä luoda jatkuvuutta tulevaisuutta ajatellen. Museon yhteydessä on...

AURORA WRITING INSTRUMETS – MADE IN ITALY – LAHJAKSI VALMISTUNEELLE

Aurora on perustettu poliittisesti epävakaina aikoina vuonna 1919 Italian Torinossa. Toisen maailmasodan aikana 1943 Auroran tuotantolaitokset tuhoutuivat pommituksissa ja siitä lähtien Auroran suunnitteluosasto, tuotantofasiliteetit, varasto ja pääkonttori ovat sijainneet Torinon pohjoispuolella lähellä Abbadia of Sturaa.  Aurora tunnetaan uniikista tyylistä, sekä laadukkaista ja arvokkaista tuotemateriaaleista, joissa yhdistyy historia ja nykypäivä, kokemus, käsityöläistaito sekä modernin teknologian ja tuotantotekniikan hyödyntäminen.                 Italialainen design ja ”craftsmanship” tunnetaan kaikkialla maailmassa. Myös italialainen Aurora on kynämaailmassa brändi, joka on kansainvälisesti tunnettu ja rakastettu. Pitkät perinteet ja kulttuuri ovat tehneet Aurorasta kynäkeräilijöiden suosikin. Vaikka kynien keräily ja kynäkulttuuri pohjoismaissa ei ole yhtä yleistä kuin kelloharrastus ja kellojen keräily, ovat silti kynien Limited edition sekä Limited production -numeroidut sarjat maailmalla arvossaan. Tietyt mallit saattavat nostaa hintaa jopa tuhansia euroja. Näistä numeroiduista sarjoista pidetään tilastoja valmistajan, valmistusvuoden sekä mallin mukaan, joista voidaan seurata, miten omien numeroitujen keräilykynien arvo kehittyy. Numeroituja sarjoja on aina valmistettu vain tietty määrä koko maailmaan. Tällä hetkellä More Onin verkkokaupassa (shop.moreon.fi) myytävän kalleimman Auroran Leonardo da Vinci 940 kultaisen Limited edition kynän hinta on 30 000 eur. Tätä kyseistä kynää on valmistettu koko maailmaan ainoastaan 99 kpl ja myynnissä oleva kynä on numero 50. Toisaalta Aurora brändin edullisin kynämalli on Kappa Azzurra kuulakärkikynä, jonka hinta on 29,00 eur. Esimerkiksi yrityksille soveltuvat Style Resin –sarjan allekirjoituskynät lähtevät hintaluokasta 45,00 eur.                   Numeroidun kynän arvo kasvaa – tiedustelu saattaa tulla mistä tahansa maailmalta Auroran numeroidun kynän ostajan tiedot pyydetään tallennettavaksi ostajan suostumuksella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos joku jostakin päin maailmaa haluaa myöhemmin ostaa juuri kyseisen mallin ja kyseisen numerokynän, Auroran sopimuskumppani...
Branding Your Office – miksi brändätä toimisto ja toimitilat?

Branding Your Office – miksi brändätä toimisto ja toimitilat?

Luonnollisesti toimiston brändääminen lisää asiakasviihtyvyyttä. Jokaisen joka kävelee yrityksen toimitilaan pitäisi ensisilmäyksellä havaita, mitä yritys tekee. Samanaikaisesti asiakkaalle tulisi syntyä positiivinen mielikuva siitä, mitä yritys edustaa ja mitkä ovat sen arvot. Henkilökunnalle viihtyvyys on tärkeä asia. Sitä voidaan nostaa pienillä asioilla ja samalla rakentaa brändiarvoa yritykselle ja organisaatiolle. Jo monia vuosia on tutkittu, miten positiiviset kokemukset vaikuttavat yrityksen imagoon, brändi-identiteettiin ja sitä kautta yrityksen brändiarvoon. Tehokas brändi-imago vaikuttaa suoraan myyntiin ja markkinaosuuteen yrityksen toimialalla. Monilla asioilla on helppo erottautua kilpailijoista. Kuten brändäämällä henkilökunta tyylikkäisiin yrityksen merkkauksilla olevilla yhtenäisellä vaatetuksella, mutta myös toimitilan ja toimiston bräändäämisellä. Käytä ja näytä logoa sekä sloganeita – hyödynnä tuotebrändäys Tämä on kuitenkin herkkä osa-alue, koska liika on liikaa ja logon tuominen kaikkialle teippausten ja muiden merkkausten muodossa voi olla asiakkaan ja/tai vieraan mielestä ”liiallista korostamista”. Tyylikkyys on tärkeätä. Ovimatto ja logo sekä slogan tuloaulassa, mahdollisesti digital signagen hyödyntäminen ovat tyylikästä, kuten yrityksen omien corporate design –ohjelman värien käyttö. Asiakkaille jaossa voivat olla esimerkiksi yrityksen laadukkaat jakokynät, muistikirja, kahvikupit, mukit, astiastot, lasit ja vesipullot yrityksen omalla logolla/viestillä varustettuna. Nämä voivat myös olla jakotuotteita/lahjoja, jotka voidaan antaa asiakkaalle mukaan palaverin päätyttyä – muistijälkiä kohtaamisista. Merkkauksilla voidaan myös yrityksen kahvi- ja ruokailuastiastosta tehdä yksilöllisiä sekä uniikkeja.         Meillä More Onissa on laaja valikoima sisustustuotteita ja astiastoja sekä uniikkeja design –tuotteita sekä suomalaisilta että ulkolaisilta designereiltä ja taiteilijoilta. Näkyvää profilointia menestyville yrityksille, organisaatioille, harrastusporukoille, seuroille ja joukkueille. Ota yhteyttä, jos haluat keskustella lisää. Olli Ilmolahti olli.ilmolahti@moreon.fi More On Oy 040 528 9005...
Yhdistä digitallinen älykäs tieto ja branding – smart intelligent packaging

Yhdistä digitallinen älykäs tieto ja branding – smart intelligent packaging

Robotit, älykäs automaatio, ”systems for modern society”, ”smart intelligent packaking, IPA – paljon hypeä, mutta varmasti myös paljon konkretiaa ja mahdollisuuksia. Digitaalista älykästä tietoa ei vielä juurikaan hyödynnetä pakkauksissa ja promootiotuotteissa. On selvää, että digitaalisen älykkään tiedon käyttäminen, robotiikka sekä IPA (Intelligent Process Automation) on kaiken kaikkiaan laaja käsite ja kokonaisuus. Hyödyntämisalueita on valtavasti, joista heti ensimmäisenä mieleen nousee elintarviketeollisuuden pakkaukset, joissa hyödyntämismahdollisuudet ovat ilmeisen suuret. Intelligent packaging Uuden teknologian avulla pakkausten rooli viestinnän ja mainonnan välineenä korostuu. Pakkausten avulla voidaan välittää tuotteeseen liittyvää tietoa, viestejä, viihdettä ja muuta tuotteen kannalta oleellista informaatiota. On arvioitu (Smithers Pira), että älykkäiden pakkausten (intelligent packaging) markkina kasvaa 18 % vuodessa, USD2,0 Billion, seuraavan viiden vuoden aikana. Digitaalista viestintää ja mainontaa ei ole kuitenkaan juurikaan vielä hyödynnetty yritysten ja organisaatioiden promootio- ja giwe-away –tuotteissa. Promootiotuotteiden merkitystä yrityksen yhtenä brändin vahvistajana ja luojana ei voi kiistää. Se on helppo ja kustannustehokas tapa näkyä ja varsin edullinen mediakanava yritykselle. Kannattaa siis miettiä, miksi ei yhdistäisi älykästä digitaalista tietoa promootiotuotteiden pakkauksiin ja itse tuotteisiin. Liikelahja tai kampanjatuote saa tällä tavoin aivan uudenlaisen merkityksen, myös viestintävälineenä.             Digitaalisen sisällön avulla itse tuotteesta tai tuotteen pakkauksesta voidaan tehdä yksilöllinen ja aivan uudella tavalla kiinnostava kokemus. Digitaalinen sisältö voi olla videoita, kuvia, musiikkia, kampanjoita, alennuksia, toivotuksia, uutiskirjeitä, tuotelanseerauksia ja kilpailuja, joilla voidaan lisätä interaktiivisuutta ja osallistumista. Tänä päivänä myös lisätty todellisuus (augmented reality), on mahdollista tuoda kuluttajan saataville – ainutlaatuinen ja mieleenjäävä kokemus, kun ”tähti, idoli tai miksei vaikkapa yrityksen toimitusjohtaja” saapuu ”livenä” paikalle promootiotuotteen mukana videolla. Lisäksi kampanjan aikana syntyvää dataa voidaan hyödyntää liiketoiminnan ohjaamiseen myöhemmin, mikä on erityisesti uusien tietosuojasäädösten näkökulmasta arvokas...

Branding your business – promootiotuotteiden tämän päivän trendit

  Teknologia ja tekniset tuotteet ovat viime aikoina olleet kasvavia trendejä yritysten ja organisaatioiden promootiotuotteissa. Kestävä kehityksen merkitys ja arvomaailma nostavat voimakkaasti päätään. On tärkeätä tietää mistä tuote tulee, miten se on valmistettu ja noudattaako tuotteen toimittaja ja valmistaja Fair Trade –kaupan periaatteita.  Harva tulee miettineeksi, että tutkimusten mukaan promootiotuotteet ovat yksi tehokkaimmista markkinointityökaluista ja brändityökaluista erityisesti start-up-yrityksille, pienille ja suurille yrityksille, instituutioille ja organisaatioille. Promootiotuotteet ovat erittäin kustannustehokas tapa rakentaa yrityksen ja organisaation brändiä. Kasvava trendi promootiotuotteiden hyödyntämisessä ovat tekniset ja teknologiset tuotteet. Nykytrendin mukaisesti promootiotuotteen pitää olla teknisesti älykäs, laadukas, sosiaalinen, erilainen ja ”connected”. Tällä hetkellä tekniset ja teknologiatuotteet ovat nopeiten kasvava kategoria, kun mietitään yritysten ja organisaatioiden promootiotuotteita. Toinen merkittävä muutos promootiotuotteissa on laatu: ”cheap is out – value is in”. Laadun merkitys on kasvanut huomattavasti myös nk. give-aways –kategoriassa eli jakotuotteissa. Tämä on tärkeätä siksikin, että promootiotuotteiden huomioarvo on jopa suurempi kuin televisio-, printti tai online-mainonnan (PPAI). Tutkimusten mukaan 73 % ihmisistä käyttävät promootiotuotteita vähintään kerran viikossa ja 45 % kerran päivässä. Lisäksi 58 % ihmisistä eivät hävitä promootiotuotteita 1 – 4 vuoden aikana. Siksi on väliä, miten promootiotuotteet merkataan, minkä laatuisia ne ovat ja kuinka miellyttäviä ne ovat, jotta ne tukevat sekä kehittävät yrityksen ja organisaation brändiä.     Lisäksi on huomattava, että tutkimusten mukaan kahdeksan kymmenestä ihmisestä haluaa saada promootiotuotteita, kun vastaavasti seitsemän kymmenestä ihmisestä pitää online-markkinointia jopa ärsyttävänä (PPAI). Mekin More Onissa olemme huomanneet viimeisen 23 vuoden aikana, miten laadun merkitys on korostunut promootiotuotteissa. Kun esimerkiksi yrityksen ja organisaation työvaatteen merkkaus on suunniteltu hyvin, niitä halutaan käyttää myös työpaikan ulkopuolella ja vapaa-aikana. Give-away eli jakotuotteen pitää olla tapahtumissa sekä kampanjoissa edullisuuden lisäksi...
Mikä ihmeen T-paita

Mikä ihmeen T-paita

T-paita – maailman yksi merkittävimmistä mainoskanavista ja vaikuttajista jo yli 100 vuoden takaa. Sana ”T-shirt” ilmestyi tietojen mukaan 1920-luvulla ensimmäistä kertaa printattuun muotoon F. Scott Fitzgeraldin romaanissa ”Side of Paradise”. Kirja tarkastelee ensimmäisen maailmansodan jälkeisen nuorison elämää ja moraalia.  Vierailin hiljattain Fashion and Textile Museum, Bermondsey Streetillä, Lontoossa. Silmäni avautuivat T-paidan merkityksestä, ei pelkästään brändin rakentajana mainos- ja kampanjavälineenä, vaan myös T-paidan roolista poliittisen ja/tai persoonallisen viestin välittäjänä. Monien rauhaan, luontoon ja ympäristöön liittyvien kampanjoiden yksi tärkeimmistä mediakanavista on useasti ollut T-paita, joista on sittemmin tullut jopa keräilytuotteita. Musiikkialalla yksi legendaarisimmista esimerkeistä on Beatlesin T-paidat jo 1960-luvulta, joita tuotettiin bändin jäsenten lisäksi myös yksittäisistä kappaleista ja levyalbumeista. Vuonna 1948 T-paitaa käytettiin ensimmäistä kertaa poliittisen kampanjan ”työkaluna” New Yorkin pormestarin Thomas E. Dewey´s presidentinvaali kampanjassa (”Dew-it-with- DEWEY”). Elokuvassa ”A Streetcar Named Desire” elokuvanäyttelijä Marlon Brando toi valkokankaalle klassisen valkoisen T-paidan. Urheilun puolella Brittien olympiaurheilijoiden varustukseen kuuluivat 1968 T-paita ja Brittihallitus käytti T-paitaa ensimmäisessä anti-smoking kampanjassa ”WE DON´T SMOKE” T-paitoja. Matkailualalla yksi legendaarisimmista kampanjoista on ollut New York City kampanja vuonna 1977. Kadut olivat tuolloin likaisia ja rikollisuus kukoisti kaupungissa. Viranomaiset päättivät investoida mainoskampanjaan ja lisätä vuoropuhelua asukkaiden kanssa sekä lisätä kaupungin vetovoimaa turistien houkuttelemiseksi kaupunkiin, siistimällä kaupunkia ja nostamalla yksinkertaisen teeman esiin. Tämän johdosta Milton Glaser, art director, loi legendaarista kolme mustaa kirjainta ja punaisen sydämen: ”I love NY”. Tämän logon kanssa valkoisesta T-paidasta syntyi matkamuistotuote ”must-have-item”, joka on sittemmin levinnyt ympäri maailmaa. Glaser muuten antoi logon käyttöoikeudet kaupungille veloituksetta, eikä varmaankaan osannut odottaa minkälainen kaupallinen menestys tästä sloganista ja logosta syntyy. Monista kaupallisista logoista ja brändeistä on syntynyt, osittain T-paidan avulla, menestystarinoita ja sitä kautta T-paidoista keräilykappaleita. T-paita elää ja...
Kestävä kehitys – oletko hereillä?

Kestävä kehitys – oletko hereillä?

Kestävän kehityksen ja orgaanisesta puuvillasta valmistetut vaatteet eivät ole ainoastaan 100 % orgaanisesta puuvillasta Fair Traid –reilun kaupan mukaisesti tai erilaisen sertifikaattien mukaisesti tuotettuja, vaan ne ovat aidosti hyvälaatuisia ja miellyttäviä pitää päällä. Öljyteollisuuden jälkeen, vaate- ja tekstiiliala on maailmana toiseksi saastuttavin toimiala. Tämä on johtanut siihen, että vaate- ja tekstiiliala asettaa viljelijöiden ja työntekijöiden terveyden sekä turvallisuuden vaaraan. Esimerkiksi Intiassa 54 % hyönteismyrkyistä käytetään puuvillapelloille, vaikka itse puuvillan kasvatukseen käytetään vain 5 % viljelyalueesta. Tavanomaisessa puuvillan viljelyssä käytetään laajasti geenimanipuloituja siemeniä, jotka vahingoittavat ekosysteemiä. Vaaralliset kemikaalit kuuluvat jokaiseen tuotantovaiheeseen vaatteiden valmistuksessa. Tuotannossa käytetään vettä valtavat määrät ja käsittelemätön jätevesi saastuttaa ympäristöä sekä pohjavettä. Harvoin tulee miettineeksi sitä, että vaatteiden kautta saamme ison osan haitallisista aineista ja kemikaaleista vaatteiden mukana kehoomme. Uudet vaatteet pitäisikin yleensä pestä vähintään kerran, jotta haitallisista vaarallisista kemikaaleista pääsee eroon. Uudet vaatteet saattavatkin olla erityisesti ”allergiaherkälle” henkilölle kiusallisia ja yleensä kemikaalit tunnistaakin pistävästä tuoksusta uusissa vaatteessa. Tätäkään emme useinkaan tule ajatelleeksi. Paljon puhutaan kestävästä kehityksestä, reilusta kaupasta ja orgaanisesta puuvillasta, mutta harvoin tämä edelleenkään näkyy voimakkaasti käytännön elämässämme.     Itse törmäsin tähän asiaan käytännössä, kun More On Oy lanseerasi Kansainvälisen Judoliiton (IJF) Judo for Peace -ohjelman lisenssituotteet Judon Grand Slam turnauksessa, Dusseldorfissa Saksassa, helmikuussa 2018 (lisätietoja www.judoforpeace.net).  Judo for Peace lisenssituotteet pitävät sisällään esimerkiksi Neutralin® 100 % orgaanisesta puuvillasta valmistetut T-paidat, hupparit, T-paita hupparit ja vauvabodyt (certified by GOTS). Paikalla oli paljon kansainvälisiä asiakkaita ja Grand Slam turnauksen katsojia, mutta erityisesti saksalaiset asiakkaat, vanhemmat ihmiset ja ennen kaikkea nuoret, nostivat esille reilun kaupan ja orgaanisen puuvillan. Hyvinkin yksityiskohtaisia kysymyksiä nostettiin esille kemikaaleista, jätevesien puhdistamisesta, energian tuottamisesta ja ennen kaikkea siitä, mihin tuotantoprosessista syntyvä ylijäämämateriaali...